Ossigeno
60 Not only (pink) flesh: the skin through which Lucian Freud became a leading portrait painter over last century cherishes the purplish-blue colour of a haematoma that is slowly disappearing, the bluish colour of bags under eyes after stuffy nights, the greenish colour of a lymphatic system that deceives its deficient functioning. “I want the painting to be flesh”: a declaration of intent that acts as modus operandi. Grandson of Sigmund Freud, he dug into the human soul by means of a palette, and his excesses. Non solo (rosa) carne: la pelle attraverso la quale Lucian Freud si è reso protagonista della ritrattistica del secolo scorso custodisce il violaceo di un ematoma lento a cancellarsi, il bluastro di occhiaie da notti viziate, il verdognolo di un sistema linfatico che tradisce il suo malfunzionamento. “Voglio che la pittura sia carne”: una dichiarazione di intenti che si fa modus operandi . Nipote di Sigmund Freud, indagò l’animo umano attraverso una tavolozza, ed i suoi stessi eccessi. 3° Lucian Freud Bruce Bernard, Lucien Freud working in his studio with Leigh Bowery (detail), 1992 dye-bleach print, 28.5 x 39.4 cm courtesy: Estate of Bruce Bernard n o m e d ’ a r t e
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDUzNDc=